Na 29 jaar als (o.a.) Client Relationship Manager bij Sodexo heb ik eind 2019 (eindelijk) de overstap gemaakt richting Facilitair Management. Weliswaar Facilitair opgeleid ben ik na mijn studie terechtgekomen in het land van bedrijfscatering en commerciële horeca en miste ik dus de operationele ervaring op het gebied van FM. Gesterkt door Pipi Langkous die zei: “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan” heb ik mezelf altijd voorgehouden dat de basis van FM ligt bij een combinatie van Hospitality en Gezond verstand. Stichting Daelzicht kwam als geroepen toen ze op zoek waren naar een Teamleider Facilitair die zich in de eerste plaats bezig zou gaan houden met de Visie Eten & Drinken. Een mooi bruggetje dus tussen voeding en facilitair.

Over Daelzicht

Daelzicht is een zorgorganisatie met een groot en gevarieerd aanbod voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. We bieden een veilig wonen, intensieve zorg en behandeling, zinvolle dagbesteding en werk op maat, ondersteuning thuis bij het dagelijkse leven en opvang in een crisissituatie. Ongeveer 1.500 medewerkers en 700 vrijwilligers werken elke dag met plezier, respect, warmte en deskundigheid voor onze 2.000 cliënten. Daelzicht is op ruim 80 locaties in Limburg vertegenwoordigd.

Visie maaltijdvoorziening

Bij mijn start lag er al een concept adviesrapport van AAG over de inrichting van de maaltijdvoorziening. Van oudsher zijn er binnen Daelzicht 2 grote terreinen voor Beschermd Wonen en daarbuiten bieden we begeleid Wonen in de Wijk. De terreinen werden van maaltijden voorzien door 1 centrale keuken. Convenience vanuit de eigen keuken dus. Op basis van het concept van AAG wilden we de maaltijdbeleving weer dichter bij onze bewoners brengen. Gezonde voeding, vers koken, beleving van geuren, rammelende pannen en, waar passend bij de diverse doelgroepen, participatie van bewoners. Hoe mooi is het om hen te kunnen betrekken bij het voor- en bereiden van de maaltijd, in welke vorm dan ook. Er zijn bewoners die meehelpen met snijden van groenten of het roeren in de pannen, andere bewoners halen hun beleving uit het kijken naar wat er allemaal in de keuken gebeurt en een deel geniet al als de gemalen maaltijd niet als een kwak op een 3-vaks bord ligt maar in een aantrekkelijk vormpje.

Resultaat

Als gevolg van Corona hebben we de hele uitrol van het concept en de sluiting van de centrale keuken uiteindelijk pas begin van dit jaar kunnen realiseren. 80% van onze locaties worden nu al ondersteund door koks of coaches. Parallel daaraan liep ook de tender van onze voedingspartner die een belangrijk onderdeel is van het slagen van concept. De keuze is unaniem gevallen op Daily Fresh Food. De hele omslag is natuurlijk geen knop die je omdraait maar een proces van verandering dat gewoon doorloopt en continue aandacht behoeft.

De visie waarin we bewoners willen laten participeren heeft ook effect op hoe je de keukens op de woongroepen inricht. Want ja, als je de groep erbij wil betrekken ga je niet met je rug naar ze toe staan. En als je wil dat bewoners meehelpen of gewoon kijken wat er gebeurt moet je daar wel op ingericht zijn. Wat we tijdens Corona wel hebben kunnen doen is bij alle nieuwbouw en renovaties rekening houden met de inrichtingseisen die passen bij de visie. Met de ambitieuze masterplannen van Daelzicht gaat die ontwikkeling best heel snel.

Corona heeft er voor mij persoonlijk ook voor gezorgd dat het niet alleen bij Voeding is gebleven. De Facilitaire portefeuilles zijn herverdeeld: naast Eten & Drinken mag ik me ook bezighouden met Afval, Beveiliging, Inrichting, Medische Hulpmiddelen, Wagenpark, TV & Internet en alle ondersteunende zaken in de algemene gebouwen en ruimtes.

Had die Pipi Langkous toch gelijk!

Peter van Bloemendaal, Accountmanager Facilitair, Daelzicht geeft de pen door aan Astrid Graal