In het interactieve science center Geofort in Herwijnen is de afsluiter van het najaarssymposium van FMG: Briljante mislukkingen. Paul Iske is creatief intelligent, geeft uitleg over zijn bijzondere formules en reikt voorbeelden aan van briljante mislukkingen: “Die vier je en je leert ervan”.
“Ligt het aan de dingen die we doen? Of aan de partijen voor wie we het doen?” Duidelijke vraag voor de deelnemers van het najaarssymposium “What’s new!”. Paul Iske ontdekt dat mensen heel veel of continue met hun smartphone bezig zijn, en met de socials: We posten vooral voor de ander: “40% post een beeld met minder bewolking, want het echte verhaal is niet goed genoeg”.
Test met 3 woorden
Paul start met een test: “Beschrijf in maximaal 3 woorden jouw meest recente mislukking?” Enkele reacties: eten mislukt, haren van dochter, afspraak vergeten, iemand niet uitgenodigd, hond laten ontsnappen.
Voor mislukkingen is de acceptatiegraad lager. Dus gebruik WIM: Weet Iets Meer, want er worden honderden projecten gedaan, maar het loopt altijd anders. Paul: “Een project is een verzameling leugens met als doel anderen te laten besluiten wat wij willen dat zij besluiten. Omdat er niks gebeurt, gebeurt er ook niks.”
Intelligentie AI en formules
Paul maakt graag gebruik van data. Zo vindt hij een aantal vaste patronen in mislukkingen. Hij beschrijft er 16, zoals “Heb je alle stakeholders aan tafel? En wie zit er op de lege plek? De timing kan ook verkeerd zijn: men is nog niet klaar voor een verandering. Bijvoorbeeld Veel start-ups mislukken, omdat er geen markt is voor hun product. Dit komt vaak doordat de timing slecht is: men was te vroeg of te laat. Door het herkennen van faalpatronen kunnen we probleemoplossend vermogen verbeteren.”
Paul heeft diverse formules, bijvoorbeeld NT + OO = DOO staat voor nieuwe technologie + oude organisatie = dure oude organisatie.
Hij beschrijft AI als aanvullende intelligentie in plaats van kunstmatige intelligentie. Daarnaast analyseert hij de creativiteitsindex. Door te lachen maak je meer verbindingen in je hersenen. Wat leidt tot meer creativiteit en (on)logisch denken. Dit is zelfs leeftijdsgebonden: “Ben je 4 jaar, dan krijg je 98% creativiteit en lach je 113%. Ben je 44 jaar, dat levert 2% creativiteit op en 11% lachen. Na je pensionering gaat je creativiteitsindex en lachen omhoog.”
Inspiratiemomenten en waarde creëren
Paul vertelt over 4 inspiratiemomenten: organisatieruimte, sociale ruimte, digitale ruimte en reële/fysieke ruimte: “Je gaat nieuwe patronen zien. Van mislukkingen kun je leren. Van faalkosten naar faalopbrengsten. Faalopbrengsten heb je in eigen hand.”
Een Briljante Mislukking (BF) is een goed voorbereide poging om waarde te creëren, maar met een andere uitkomst dan gepland en een leereffect. Wat zijn de criteria? BF = V x I x R x A x L, dat staat voor Visie, Inspiratie, Risicomanagement, Aanpak en Leren.
Paul presenteert ook 36 zeer herkenbare manieren, die alle energie uit je vernieuwingsprojecten kunnen halen. Laat je niet tegenhouden door opmerkingen als “zo hebben we het altijd gedaan” of “dit past niet in ons budget” of: “laat iemand er even naar kijken”.
Angst heeft consequenties?
“Angst kan ervaren worden als falen. Is je omgeving psychologisch veilig om mislukkingen te delen . Doe je dat in de comfort zone (psychologisch heel veilig, lage prestatiedruk), learning zone, apathy zone, anxiety zone (lage psychologische veiligheid en hele hoge prestatiedruk), waarbij dit laatste tot gebrek aan passie en enthousiasme en angst lijdt.
Pauls advies: “Alles gaat niet mislukken, doe het in veiligheid, leren is belangrijk, zonder inzicht kun je niet meer functioneren.” Als afsluiter het filmpje uit Friesland: “Goed bedrag beloon je met een ‘nudge’. In Friesland lagen er ribbels over de weg om hardrijden te voorkomen. Rijd je er met gepaste snelheid (80 km) overheen, dan klinkt voor de automobilist het Friese volkslied. De omgeving hoort het ook en wordt gek van het continue concert.” De omwonenden waren de ‘lege plek aan tafel’.
Een succes is een gemiste mislukking.
Gun elkaar het succes.
Gun elkaar de briljante mislukking.
Verslag van de innovaties lees je hier.
Naar de fotopagina.