Geplaatst op: 11 01 2019
Geplaatst door: Karin Gruson
In categorie: Nieuws, Nieuws FMG

Een paar jaar geleden, na een uitgebreide maaltijd met een vriend uit het hoge noorden, hoorde ik deze uitdrukking voor het eerst. “Eerst even dik zitten, daarna koffie” zei hij met zijn mooie Drentse tongval. Het duurde even voor ik begreep wat hij bedoelde…

Bij ons thuis is sindsdien na elke maaltijd het “dik zitten” een begrip geworden. Even niet meteen weer in de waan van de dag stappen – opruimen, afwassen, mail kijken, tv aan…- , maar samen aan tafel blijven zitten en met elkaar genieten van het gezelschap en delen van de dingen die zijn voorgevallen die dag.

Maar waarom wil ik nu met u allen “even dik zitten”?

Aan het begin van het nieuwe jaar staan we allemaal bol van de goede voornemens. We laten ons niet meer opjagen door de dingen die gebeuren, we houden vast aan onze eigen waarden en zorgen ervoor dat we voldoende tijd nemen voor de dingen die er echt toe doen.

Tot het 2 januari is en we weer op het werk verschijnen.

We openen onze mail en duiken direct in al die vragen die wij als facilitair manager op ons bordje krijgen. Van simpele dingen: “hadden ze dat nou niet zelf op kunnen lossen?”, tot complexe vraagstellingen: “ja, dat ga ik natuurlijk niet in een half uurtje boven tafel krijgen!”.

Maar zoals altijd blijven we correct en lossen we de problemen voor onze (interne) klanten op.

Want dat is ons vak als facilitaire alleskunner, toch?

Ja, en dat is ook precies wat we moeten blijven doen. Want onze kracht zit in het in de lucht kunnen houden van heel veel ballen tegelijk, waarbij we het doen voorkomen alsof het allemaal een fluitje van een cent is.

Maar laten we in ieder geval ook de tijd nemen om  “dik te zitten”.

Mijn tips?

  • Zet je e-mail notificatie in je scherm uit, zodat je niet bij elk mailtje dat binnen komt onderin je scherm een pop-up krijgt. Dan ben je veel minder geneigd om direct hierop te reageren en houd je je concentratie vast als je met iets anders bezig bent (zoals het schrijven van deze blog).
  • Er zijn op internet allerlei methodes te vinden hoe je slimmer kunt werken met Outlook waardoor je het systeem alvast dingen voor je laat sorteren: heel handig!
  • Spreek met je collega’s af waarvoor ze je wel en niet mogen storen thuis of laat dit door een secretariaat filteren. Niemand kan en mag 24/7 beschikbaar zijn voor werk en dat mag ook niemand van je verwachten. (maar dat vind ik)
  • Blok in je agenda elke dag een half uur om te lunchen en markeer deze als “privé”. Mensen die afspraken maken in je agenda zullen dan minder snel hun afspraak hier over heen zetten, omdat ze niet kunnen zien waar deze afspraak over gaat.

Kortom: maak wat tijd vrij voor jezelf om even dik te kunnen zitten.

Astrid Graal, bestuurslid en penningmeester bij FMGezondheidszorg

Laat een bericht achter

Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>