Geplaatst op: 13 12 2018
Geplaatst door: Karin Gruson
In categorie: Nieuws, Nieuws FMG

De 5 tips.

Het is december, de kerstbomen worden overal vandaan gehaald, de open haard brandt op volle toeren en iedereen is vrolijk. Al met al heel veel  leuke dingen! Toch wordt er geen rekening gehouden dat al die  feestdagen veranderingen ook tot nieuwe risico’s kunnen leiden. Kleine dingen, waar je in eerste instantie niet aan zou denken, kunnen toch een risico opleveren. Zo tref je in het nieuws elk jaar wel een aantal berichten over woningbranden die door de kerstverlichting ontstaan. Nu is dit gelukkig iets waar zeer weinig mensen mee te maken krijgen, maar er zijn ook andere voorbeelden die meer invloed hebben op jouw organisatie:

Zo kan een uitbraak van een Norovirus in de kerstvakantie jouw organisatie flink op zijn kop zetten. De schoonmaakdienst moet extra uren draaien, bezoekers en medewerkers moeten worden geïnstrueerd, mensen kunnen noodgedwongen niet meedoen met het kerstdiner, en mantelzorgers en bezoekers heb je eigenlijk liever niet op bezoek. En zie in deze situatie maar eens extra hulpkrachten te regelen.

Het belang van een goed infectiepreventiebeleid is juist in deze maanden enorm belangrijk. Mocht de infectieziekte nou toch binnendringen, zul je toch ook een beleid en maatregelen moeten hebben. Maar wat zijn deze maatregelen en wanneer ga je opschalen? Dit zijn allemaal vragen waar je eens goed naar moet kijken met je collega’s. Ga eens om de tafel en heb het hier over! Breng de situatie veilig in beeld . Om je op weg te helpen heb ik hier 5 tips voor je die betrekking hebben op de bedrijfsnoodorganisatie.

Tip 1. Scan de organisatie en maak een overzicht waar de problemen zich voordoen. Zijn het bepaalde afdelingen of een bepaalde groep medewerkers? Kantoorpersoneel is wellicht minder problematisch dan het verzorgend personeel in een zorginstelling.

Tip 2. Bepaal welke scenario’s aan de orde kunnen zijn. Als hulpmiddel kun je gebruik maken van de vormen van disbalans van GHOR  of de leidraad COBRA. Maak de knelpunten inzichtelijk die er al zijn en die kunnen gaan ontstaan door langdurige afwezigheid. Benoem de best- and worst case scenario’s.

Tip 3. Stel jezelf de vraag, wie dienen er intern bij de diverse overleg momenten aanwezig te zijn? Ook wel, welke sleutelfiguren worden benaderd? Zijn zij naast hun dagelijkse inhoudelijke functie ook als crisisteam lid bekend met de wijze waarop je een dergelijk scenario aanpakt of kunnen ze je inhoudelijk adviseren?

Tip 4Schakel externe partijen en adviseurs in. Achterhaal wie je buiten de organisatie kunnen ondersteunen. Denk dan aan andere zorginstellingen, vrijwilligersorganisaties of studenten bureaus/uitzendbureaus, GHOR en GGD of RIVM.

Tip 5. Wacht niet te lang met het formeren van een crisisteam. Misschien lijkt het niet nodig om een crisisteam bijeen te roepen, maar de ervaring leert dat vaak meerdere scenario’s de zorgcontinuïteit beïnvloeden. Haal je voordeel uit het bijeenroepen van het crisisteam en de situatie gestructureerd aan te pakken en vast te leggen. Dit voorkomt later een hoop onduidelijkheid en nazorg en uiteindelijk dus ook geld!

Aan iedereen vast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Suzanne Walsteijn
Bestuurslid FMGezondheidszorg
Eigenaar NuBNO

Laat een bericht achter

Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>